Plassene jeg har vært (stinash) hits
Forside Add meg Om meg Kontakt

Plassene jeg har vært

Så jeg tenkte å skrive litt om plassene jeg har vært, som ikke er få haha. Foreldrene mine elsker å reise, og de har alltid vært veldig flink til å ta meg og lillebroren min med. Det er virkelig noe jeg skal ta med meg i livet. Jeg har opplevd sykt mye gøy som jeg er veldig takknemlig for. Fra storbyer som New York til småbyer som Herceg novi. Her kommer listen over plassene jeg kan huske å ha vært!

Herceg novi, Montenegro

Vi har dratt til en liten by som heter Herceg novi, og som ligger i Montenegro, flere ganger. Dette er kanskje min favoritt plass å reise. Alt er super billig, super rent og super koselig. Befolkningen er veldig i møte kommende og snille, selv om de fleste ikke snakker engelsk. Første året vi var der, var jeg rundt 5-6 år og husker ikke så mye, men vi har dratt tilbake flere år som jeg husker litt mer av. I sommer var jeg der med en vennegjeng, og året før var jeg der med familien og en av mine bestevenner (Rikke). Bestemor eier flere feriehus der nede som vi bruker å låne, så det er ikke så dyrt å være der. I tillegg ligger det ganske nært Croatia. Selv om det er en liten by, er det sykt mye å gjøre der. Alt fra å bade i blåe grotter, til å feste med all slags folk.

-Jeg tror det er Montenegro jeg har flest bilder fra, siden det er her vi har vært mest

-Bildene over er tatt fra leiligheten til bestemor, sykt digg å bo øverst med så fin utsikt

Processed with VSCO with jm1 preset

-Bilde er tatt på den beste og fineste resturanten i hele Herceg novi

New York, USA

Vinteren jeg gikk i 8ende klasse, dro hele familien til New York. Vi var der i 5 dager før vi flydde til Florida. Å oppleve New York, er noe jeg anbefaler alle. Du føler liksom du har vært der før, fordi du har sett alt på film. Når vi var der var det super kaldt, så vi gikk minst mulig ute. Uansett er det nesten umulig å oppleve New York innendørs så vi var en del ute også. Vi kjørte hest i sentral park, tok båt rundt frihetsgudinnen og så på sommerfugler inne på det natur historiske museet. Bare for å nevne noe. Det var sykt mye som skjedde på kort tid der hele tiden, så inntrykkene kom ikke før vi hadde fått roet oss litt ned i Florida.

-Utsikten fra Top of the rock eller noe...

-Det var sykt mye som skjedde på engang i NY, noe som står i kontrast til livet i Tromsø

Florida, USA

Etter New York dro vi til Florida, der vi var i en uke før vi kjørte videre til Sarasota. I Florida var vi i 3 forskjellige Disney verdener. Den ene er den klassiske Disney verdenen, med slottet. Den andre vi var i var dyredisney verdenen. Her var det masse dyr og karusellene var laget slik at de skulle passe inn i et dyrerike. Den siste verdenen vi besøkte var en verden med masse syke karuseller. Det var kjempe gøy å være i Disney, og virkelig en opplevelse! Vi besøkte noen venner i Sarasota før vi dro hjem, og var tilsammen i USA i 3 uker.

-Pappa, lillebror og meg <3

-Lillebror og meg på stranden i Sarasota

-Sjiraffene i dyrehagen i Disney

Zillertal, Østerrike

Vinterferien etter New York dro vi til Zillertal som ligger i Østerrike. Vi var en stor familie på tur, med tilsammen 11 stykker for å kjøre alpint. Det var kjempe brae bakker, og noe jeg sent kommer til å glemme. Det var spaavdeling på hotellet, så etter vi hadde vært på ski dro vi alltid å badet. Året etter dro vi til Levi, det var ikke helt det samme.. hehe

-Bakken i Zillertal, helt vannvittig!

-Kleint bilde av meg som syntes det var litt kaldt og kjedelig på slutten

Sirmione og Cinque-terre,  Italia

Året etter det igjen dro vi på tidenes roadtrip. Vi startet i Tromsø, og endte opp i Italia. Det var helt sinnsykt gøy å oppleve deler av Europa på den måten. Vi var innom Frankrike, Tyskland, Østerrike, Italia, Danmark og Sverige. Tenkte jeg kunne skrive litt om Frankrike og Tyskland senere, for her var vi mye lengre enn Østerrike, Danmark og Sverige. De fineste plassene i Italia var Sirmione og Cinque-terre. Sist nevnte er ganske kjent for sine fargede bygninger. Sirmione var en nydelig rolig by. Dette er ikke en by for de som liker å feste (tror jeg). Den var super koselig, med kjempe god mat.

-Vakre Cinque terre!

-Før operaen i Verona. Paliettkjole i 35 varme grader.. I hvilken verden er det lurt?

-Vi var også på Ferrari museum i Maranello!

Paris, Frankrike

Etter Italia, dro vi til Paris i Frankrike og var her i noen dager. Vi var her dagen før nasjonaldagen, så det var kjempe mange folk der. Vi shoppet mest, men vi var også å så på Eiffel tårnet. Det skjedde noe sykt skummelt her faktisk, men det kan jeg fortelle om i et egent innlegg.

-Husker jeg var sykt stolt over og ha tatt dette bilde selv, med telefonkamera og greier

Den tyske riviera

Jeg husker ikke helt hvor vi var i Tyskland, men det var i alle fall noe med en tysk riviera. Vi hadde hørt sykt mye bra om denne tidligere, og folk sa at den var undervurdert osv. Det var den ikke.. Når vi var der, var det iskaldt og mye vind, så det var ikke noe gøy. Vi fikk veldig fine hotellrom da for en billig penge,så det var positivt. Jeg og lillebroren min fikk et egent rom, noe som var sykt digg og stas. Fant ingen bilder fra når vi var i Tyskland :/

York og London, England

Jeg dro med klassen på klassetur i 10ende til York og var der i noen dager, før vi dro til London og var der de siste 3 dagene. Det var sykt spesielt og veldig spennende. York er en urolig fin by som jeg kommer til å dra tilbake til. Jeg hadde ikke forventet at en tur i regi av skolen kunne være så bra, men det var virkelig 10/10. Jeg har dessverre mistet alle bildene fra turen, noe som suger.

Ja det var det tror jeg. Jeg driver også og planlegger min neste reise, så hvis noen har noen tips ikke vær redd for å skrive en kommentar!

• Skriv en ny kommentar

Stina S. Hansen

Hei alle sammen! Jeg er en jente på 19 år som bor i Tromsø. Jeg går siste året på videregående og planlegger friår til neste år. Da skal jeg reise og blogge masse!